Graviditet og efterfødsel

Graviditet

Er du gravid må du meget gerne træne, og du har samme sundhedseffekter af træning som andre mennesker. Det er imidlertid ikke alle, der kan træne som før, de blev gravide, og her kan råd og vejledning fra en fysioterapeut være med til at guide dig på rette vej. Dette så du kan blive ved med at træne på et niveau, som din krop kan være med til.

Vi har både tilbud om holdtræning til gravide og individuel træning

Har du brug for hjælp til at få løsnet kroppens ømme og overanstrengte muskler, så tilbyder vi massage til gravide. Vi har en speciel graviditetspude, hvor der er plads til din mave og din måske forstørrede barm. Kan du slet ikke holde til at komme på maven, kan vi også behandle dig liggende på siden.

I forbindelse med graviditet er det naturligt at kroppen ændrer sig. Kroppens tyngdepunkt flytter sig, så der er plads til maven, lændesvajet øges og ballemuskulaturen reduceres. Der er øget tyngde fra barmen, og det kan give ømme nakke- og skuldermuskler.

Den øgede tyngde fra babyen i maven og vægtøgning presser på bækkenets led og muskler, samt bækkenbunden nedadtil. Du kan opleve øget trang til at skulle på toilettet grundet dette.

Måske oplever du graviditetsrelaterede bækkensmerter. Det kan være både fortil ved symfysen, men også opleves i lænde -og balleområdet. Det kan skyldes en øget belastning af bløddele: muskler, sener og ledbånd, samt udskillelse af ekstra mængder relaxin, som gør bløddele mere eftergivelige. Der kan også være mulig hævelse omkring leddene og det kan også medføre rygsmerter.

I graviditeten er det naturligt at mavemusklerne giver sig, for at give plads til barnet. De vokser oftest sammen igen over tid efter din graviditet. De delte mavemuskler har flere navne som eks. toblerone-mave eller rectus diastase. Enkelte kan have brug for superviseret træning for at komme helt i mål med, at musklerne samles igen.

For ens velvære og for at undgå gener og smerter fra kroppen er det godt at træne hele kroppen i forbindelse med en graviditet: mave, ryg, ben, arme OG i særdeleshed bækkenbunden. Kvinder der har trænet bækkenbunden før fødslen genvinder hurtigere funktionen over bækkenbunden, end kvinder der ikke har trænet denne.

Vores fysioterapeuter der behandler gravide, har særlig interesse og uddannelse i behandling af gravide. Vi opretter graviditetshold ved behov, så sig endelig til.

Fordelene ved træning under graviditeten er mange:

•  Mindsker rygsmerter, forstoppelse, hævelse og oppustethed
  • Forebygger forhøjet blodtryk og mindsker risikoen for at udvikle svangerskabsforgiftning
  • Nedsætter risiko for at udvikle graviditetssukkersyge
  • Mindsker vægtøgning
  • Fører til, at dit humør bliver bedre, du får mere energi, bedre nattesøvn
  • Reducerer forekomst af komplikationer under fødslen
  • Medvirker til hurtigere at komme sig efter fødslen
  • Øger selvværd og nedsætter risiko for fødselsreaktion
  • Øger ikke risikoen for at føde for tidligt – hvis graviditeten er normal

Efterfødsel

Er du nybagt mor? Trænger du til hjælp til at genfinde styrken i din krop igen? Se hold/forløb: https://www.fysiolife.dk/hold/

Efter en graviditet er det naturligt, at du mærker, at kroppen har forandret sig. Kroppens tyngdepunkt grundet den store mave, har været flyttet over længere tid. Dit lændesvaj har måske været forøget og ballemuskulaturen har ikke været så aktiv som tidligere. Du har nu en øget tyngde fra barmen og må bære rundt på din baby. Det kan naturligt give ømme ryg, nakke- og skuldermuskler. Måske skal du også have fokus på den måde du ammer, så du aflaster din nakke og skuldre. Husk at bruge din ammepude.

Mange kvinder der har født oplever, at de har delte mavemuskler/ toblerone -mave/ rectus diastase. Vi kan hjælpe dig med at vurdere omfanget heraf og guide dig til den mest hensigtsmæssige træning af mavens muskler.

For ens velvære og for at undgå gener og smerter fra kroppen er det godt at træne hele kroppen efter en fødsel: mave, ryg, ben, arme OG i særdeleshed bækkenbunden.

Ved vaginal fødsel er der over længere tid et stort pres på muskler, sener og nerver i bækkenbunden. Mange får små skader i området. Der sker heldigvis en spontan opheling af disse skader. Ved kejsersnit oplever mange, at det kan være svært at få god aktivitet i mavens muskulatur. I følge Inkontinensforeningen er 32-64 % urininkontinente i forbindelse med graviditet og efter fødsel. Ofte kan de rette øvelser, råd og vejledning hjælpe.

For alle gælder det at bækkenbunden skal trænes, for at den kan fungere optimalt igen. Det er altid en god ide at få undersøgt spændingsgrad og styrke af bækkenbundens muskulatur, så den rette træning kan iværksættes.

Vi tilbyder hjælp efter din fødsel. Det er muligt at træne på efterfødselshold eller at træne individuelt ved fysioterapeut afhængig af din problematik.

Hvis du vil på efterfødselshold, tilbyder vi en individuel konsultation, hvor vi efter en grundig undersøgelse finder ud af, hvad du har brug for at have fokus på. Herefter trænes der på hold 1 gang pr uge ca. 2 måneder og ved endt forløb laves en evaluering, og du får øvelser til dit videre forløb.

Træningsformen på efterfødselshold vil være af høj kvalitet – så der er fokus på at aktivere de rette muskelgrupper korrekt. Der vil være træning med og uden redskaber. Baby kan være med i salen eller stå i barnevognen på vores terrasse lige udenfor træningslokalet.

Vores fysioterapeuter har særlig interesse og uddannelse indenfor efterfødsel, så du er i gode hænder.

VI passer godt på dine data. Ved accept tillader du at vi behandler din forespørgsel efter retningslinjerne i vores persondatapolitik.