Ryg og lænde-smerter

Har du fået ondt i ryggen eller lænden? Kært barn har mange navne, så måske har du fået et hold i ryggen, et hold i lænden, iskias, hekseskud mv. Kan du pludselig ikke lave, det du plejer og har måske svært ved at komme ud af sengen om morgenen?

Grunden til dine rygsmerter kan have mange årsager og betegnelserne er også mange. En grundig undersøgelse vil derfor kunne hjælpe dig, og du kan blive klogere på, hvor smerterne kommer fra. Måske er der kun brug for enkle simple øvelser, som kan hjælpe dig i den rigtige retning til at leve uden smerter igen.

Vi har mange metoder til at nå i mål. McKenzie-metoden er den vi anvender allermest. Den tager udgangspunkt i at vi i en stor del af dagligdagen er i den foroverbøjede stilling. Eksempelvis, bilkørsel, havearbejde, sofa og generelt når vi sidder. Disse stillinger kan være årsagen til en større del af de smerter vi udvikler i lænden og ryggen. Vi ser på de faktorer der forværrer smerterne og hvilke der lindrer. Vi lærer dig, hvordan du kan forbedre din kropsholdning, så du også fremadrettet kan undgå at komme i en smertespiral.

Hvordan bruger vi kroppen?

Ryg og lænde-smerter opstår ofte fordi vi bruger vores krop på den samme måde igen og igen. Derfor  vurderer vi på din dagligdag, om hvor vidt der skal ske ændringer for dig. Du får råd og vejledning samt øvelser med hjem.

Det er vores mål, at du forstår hvad årsagen er til dit ryg– eller lændeproblem. Herved kan du på lang sigt også forebygge og forhindre at problemet opstår igen. Du kan således selv forebygge og forhindre dig i at du ender med at udvikle en evt. diskusprolaps.

Har du dagligt ondt i ryggen kan vi hjælpe dig til en normal hverdag igen.

Vi anvendes også andre metoder til at komme i mål eks. Mulligan, akupunktur, ultralyd og muskuloskeletal fysioterapi. Det afhænger selvfølgelig af din problematik.

Typiske udtryk for forskellige typer af lændesmerter

• Diskusprolaps
  • Diskus protrusion
  • Hold i ryggen
  • Hold i lænden
  • Lumbago
  • Iskias
  • Kroniske smerter
  • Spinalstenose
  • Spondylose: Slitageforandringer i rygsøjlen.

ULRUS, udvidet lænderyg-undersøgelse

Denne type af undersøgelse er specielt for dig der har en længerevarende lændeproblematik.

Vi kan hjælpe dig videre, som har haft ondt i ryggen gennem længere tid, eller hvor der er brug for ekstra specielle kompetencer i forhold til udredning. Din egen læge kan henvise dig til en ULRUS, det koster dig ikke ekstra udover normal konsultationstakster.

Hun/han scorer i samarbejde med dig et START-skema for at vurdere, om ULRUS er relevant for dig. Er du i tvivl, så tal med os eller din egen læge. Hos Fysiolife er vi to fysioterapeuter som har denne ekstra uddannelse.

Ryg og lænde-smerter. FYSIOLIFE i Kolding.