Akupunktur

Kan lindre smerter i muskler og led. Akupunktur kan være en effektiv smertebehandling, hvis du eksempelvis har hovedpine, migræne, opspændt muskulatur, kvalme i forbindelse med graviditet eller kroniske rygsmerter i kombination med fysisk træning.

Vi er flere fysioterapeuter hos Fysiolife, der er specialuddannede i akupunkturbehandling igennem Dansk Selskab for Akupunktur i Fysioterapi og TCM og dry needling. Vi kan derfor hjælpe og rådgive dig om hvorvidt denne behandling er aktuel for dig.

Vi bruger 2 akupunkturformer dryneedling samt vestlig Medicinsk Akupunktur. Begge tilgange tager sit udspring i vestlig medicinsk tilgang, og du kan læse mere om dem her på siden.

Inden opstart med denne behandlingsform undersøges du selvfølgelig grundigt og der spørges nærmere indtil symptomer, medicinforbrug og blodfortyndende medicin. For at sikre at behandlingen hjælper dig bedst muligt tester og vurderer vi løbende behandlingseffekten.

Generelt behandles der sjældent udelukkende med akupunktur. Vi kan enten kombinere behandlingen med øvelsesvejledning, eller anvende akupunktur som en del af et samlet behandlingsforløb.

Se hvem der giver denne behandlingsform her

Akupunktur. FYSIOLIFE i Kolding.

Ring og hør mere om akupunktur

Dry needling

Er en behandlingsform der primært bruges til behandling af smertetilstande og nedsat bevægelighed, der skyldes meget opspændt muskulatur, triggerpunkter (muskelknuder) og senevæv der er opspændt. Nålen sættes direkte i triggerpunktet eller myosen, der opløses og ofte forsvinder ret hurtigt. Derfor er dry needling en effektiv behandlingsform, hvor man ofte ser hurtige resultater. Metoden hedder Dry needling fordi der ikke er medicin i nålene, dvs. at du opnår resultaterne uden bivirkninger fra blokade medicin.

Hvis du har udstrålende smerter til arm eller ben, kan det ligeledes skyldes aktive triggerpunkter, som effektivt kan behandles med en nål, der stimulerer triggerpunktet.

Denne behandlingsform er også god til overbelastnings-skader eventuelt i kombination med shockwave-behandling, udspænding og træning.

Du skal være opmærksom på, at der kan opleves øget ømhed og let tiltagende smertebillede i de første 48 timer efter endt behandling.

Medicinsk akupunktur

Behandlingen foregår ved, at der stikkes flere tynde nåle ind i punkter i hud, sene og muskler. Som behandlere prioriterer vi mellem punkter med stærke lokale effekter (ligesom ved Dry needling) men også punkter med stærke generelle effekter, der kan give en effektiv smertelindring.

Effekten fra akupunktur får du fordi nålene stimulerer nerverne og nervesystemet. Stimuleringen giver lokal øget blodgennemstrømning, smertelindring og afspændte muskler. Du udskiller smertedæmpende hormoner og smerteoplevelse i hjernens cortex mindskes også. Generelt kommer virkningen gradvist og over tid i denne behandling. Du skal derfor forvente behandling 4-12 gange, inden du kan forvente en effekt. Vi vurderer, selvfølgelig altid løbende om behandlingen har den ønskede effekt.

Læs mere i Lægehåndbogen >>