Skulder smerter 2018-10-15T15:57:48+00:00

Skulder smerter

Har du skulder smerter?

Der kan være rigtig mange grunde til at du har smerter i din skulder. Årsagerne til skuldersmerter og betegnelserne er mange. Derfor vil en grundig undersøgelse kunne hjælpe dig, så du bliver klogere på, hvorfra problemet kommer? Skulderen er et kompliceret led pga. det har så stor bevægefrihed og muligheder. Der er derfor også risiko for at få mange forskellige problematikker. Der skabes led mellem kraveben og brystbenet, kravebenet og skulderbladet, mellem skulderbladet og brystkassen, mellem kraveben, skulderblad og overarmsknoglen.

Skulderbetegnelser:

• Skuldertendinopati (tendinitis) er senebetændelse i en sene eller i senehæftet. ses oftest i

supraspinatussenen og bicepssenen. Ses sjældnere i subscapularissenen og infraspinatussenen

• Skuldertendinose omfatter kroniske forandringer i sene.
  • Rotatorcuff problemer. Ofte overbelastningsskader.
  • Bursitis, akut og kronisk (slimsækbetændelse(bursitis).
  • Frossen skulder (ledkapselbetændelse, kapsulit).
  • Skader efter sport eller fald. Seneoverrivning (ruptur), ledlæbepåvirkning mv.
  • AC-leds overbelastning(acromiaclavikulær artrose
  • Skulderluksation, skulderen der går af led.
  • Skulderfraktur, brækket skulder.
  • Skulderimpingement
  • Englevinger, scapula alata
  • Skulderdyskinesi

Nervepåvirkninger som påvirker skulderen og evt. arm:

• Nerveafklemning (n.suprascapularis).
  • Nerveskader i plexus brachialis.
  • Thoracic outlet syndrome (TOS).
  • Påvirkning af nakken fra C4-C5 i området omkring.

De hyppigste skulderoperationer er:

• Operation efter impingement (dekompression)
  • Operation efter rotatorcuff-ruptur
  • Operation efter luksation, subluksation

Vi har stor viden inden for skulderproblematikker, skulder smerter og mange midler til at nå i mål med dit skulderproblem. I langt de fleste vil den helt rette træning være en del af at nå dit mål. Hvis skulderen er meget irriteret eller du har nedsat bevægelighed, kan der være behov for smertelindring af forskellig karakter inden en træningen kan begynde. Smertelindring kan også foregå sideløbende med træningen. Man skal i mange tilfælde forberede sig på at længerevarende træningsforløb er nødvendig. Skuldersmerter kan være forårsaget af et nakkeproblem, hvorfor du kan forberede dig på at vi evt. også undersøger din nakke. Vi vil også kigge på dine daglige rutiner og evt. forandre nogle af disse. Det kan også være relevant, at se om du har brug for stabilitet af din kropsstamme for at komme i mål med din skulder.

Hvis du har en skuldertendinopati har træning lige stå stor effekt som en evt. operation viser litteraturen. Vi kan anvende ultralydsscanning som supplement til vores kliniske undersøgelse.

Skulder smerter. FYSIOLIFE i Kolding.

Tlf  7553 5888

Adresse: