Hos FYSIOIFE tilbyder vi en række af forskellige behandlinger. Det gør vi fordi vores patienter har forskellige problemstillinger, udgangspunkter, behov og ønsker, som det er vores opgave at tilgodese. Fælles for vores behandlinger er at vi kun tilbyder gennemprøvede og anerkendte teknikker, som vi kan stå inde for. Det gør vi, så du kan være helt tryg i dit forløb.

Behandlinger

Vi har mange års erfaring indenfor genoptræning. Til dig der skal videre efter et langt sygdomsforløb, eller en operation, er vi derfor et trygt valg. Især har vi erfaring i genoptræning efter operation af korsbånd eller menisklæsioner i knæ, skulderproblemer og operationer efter diskusprolaps i ryggen eller nakken.

Hvis det er vigtigt for dig at komme helt i mål så kontakt os gerne, så vi kan hjælpe dig den rigtige vej. Det gælder også hvis du har haft en kommunal genoptræning og er kommet tættere på dit mål, men mangler det sidste. Her står vi klar.

Vi er stolte over nu også at tilbyde personlig træning af Flemming Nørgaard Hansen, som udover at være fysioterapeut også har en kandidat i idræt fra Syddansk universitet, SDU.

Flemming kan optimere din træning og præstation, eller hjælpe dig med at komme i gang med at være fysisk aktiv igen.

Få lagt en plan allerede i morgen.

Vi har flere fysioterapeuter, der er sportsinteresserede og derfor naturligt har valgt at øge deres kompetencer indenfor netop dette område. Bl.a. har vi personale med uddannelse inden for sportsfysioterapi, sports Mulligan og en enkelt med en kandidat i idræt.

Vi ser idrætsudøvere inden for badminton, håndbold, fodbold, løbere, gymnastik, kampsport og cykling/mountainbike. Har du fået en skade, eller vil du gerne forebygge skader, kan vi hjælpe dig.

www.sportsfysioterapi.dk

McKenzie er en international anerkendt metode til at hjælpe dig, der døjer med gener eller smerter i ryg og nakke. Disse smerter kan skyldes en hverdag med fejlbelastning af ryggen gennem uhensigtsmæssige siddestillinger og manglende aktivitet. McKenzie metoden, som har navn efter den New Zealandske fysioterapeut Robin McKenzie, giver dig muligheden for at lære selv at modvirke og behandle disse gener.

Udgangspunktet i behandlingen er en grundig systematisk aktiv undersøgelse, med henblik på at diagnosticere problemer i det muskoskeletale system. Herefter introduceres du for basal viden om ryggens funktioner og introduktion i enkle øvelser, der kan afhjælpe dine smerter fremadrettet. Kort sagt tager vi udgangspunkt i netop din krop, og giver dig hjælp til selvhjælp.

Metoden er meget anerkendt og har været anvendt på verdensplan i mere end 30 år.

Vil du læse mere om McKenzie? Så se her >>

Mulligan metoden er især for dig med bevægelsesgener i skulder, nakke, ryg, knæ, fod mv. Ved Mulligan metoden arbejder vi så funktionelt som muligt. Det vil sige at vi som fysioterapeuter tager udgangspunkt i den eller de bevægelser du har problemer med. Herfra mobiliserer fysioterapeuten dit led, så der kan gennemføres en smertefri bevægelse. Ved at gentage disse smertefrie bevægelser, øges din smertefrie ROM (range of motion). Metoden har en god relation til primært sportsfysioterapi og muskuloskeletale specialer og er en del af manuel terapiens tilgang til undersøgelse og behandling af gener i bevægeapparatet.

Mulligans metode er speciel i forhold til andre metoder. Der er øjeblikkelig effekt når den enkeltes problem påvirkes positivt. Vi arbejder, som tidlige nævnt, efter at bevægelserne skal være smertefrie. I sjældne tilfælde er vævet dog blevet overfølsom pga. smerter gennem længere tid. Her må der accepteres noget ømhed.

Formålet med metode er at spare dig for et langvarigt behandlingsforløb, og den kan fint bruges i kombination med andre metoder som øvelsesterapi,  Mckenzie og muskuloskeletal fysioterapi og andet. Hos Fysiolife er vi to terapeuter, der er uddannet indenfor denne metode.

Muskuloskeletal Fysioterapi beskæftiger sig med undersøgelse, diagnostik og behandling af ryg- og nakkebesvær, samt led- og muskelgener i kroppen. Der er altså tale om et bredt anvendelsesområde, derfor giver vi dig her nogle eksempler på hvilke smerter der med fordel kan behandles gennem muskuloskeletal fysioterapi, og hvordan en sådan behandling forgår.

Ved smerter i led og muskler vil den muskuloskeletale fysioterapeut finde ud af, i hvilket område problemet sidder. Han/hun kan behandle leddene og løsne dem med bestemte håndgreb. Muskler omkring problemområdet kan også behandles og du får en grundig instruktion i øvelser, du selv kan gøre. Dels for hurtigere at blive rask og dels for at forebygge at problemet kommer igen.

Har du langvarige ryggener kan den muskuloskeletale fysioterapeut undersøge hvordan din ryg, led, muskler og nerver fungerer i sammenhæng med den måde, du håndterer smerte på. Ud fra dette lægges en plan, som kan bestå i behandling af ryggens led med bestemte håndgreb, anvisning af øvelser og planlægning af et længerevarende genoptræningsforløb.

Har du skulder- eller armsmerter, f. eks. Tennisalbue, kan den muskuloskeletale fysioterapeut undersøge din arm og din nakke. Ud fra undersøgelsen diagnosticeres, om generne stammer fra nakken eller om skaden eller overbelastningen sidder i armen. Behandlingen rettes mod nakken eller armen med bestemte håndgreb, som sigter på at forbedrer leddenes og musklernes funktion. Du får en grundig information om øvelser, som hjælper til at gøre dig hurtigere rask og undgå tilbagefald.

Har du hofte-, knæ eller fodsmerter, kan den muskuloskeletale fysioterapeut ligeledes undersøge og diagnosticere om fejlfunktionen sidder i eller omkring leddet. Og om der er tale om smerter, som stammer fra ryggen. Behandlingen rettes mod leddet og dets omgivelser og kan bestå i bestemte håndgreb, som normaliserer funktionen i leddet og musklerne omkring. Også her vil behandlingen følges op med instruktion i øvelser, som fremmer funktionen og forebygger tilbagefald.

Link >>

Denne type af undersøgelse er speciel for dig der har en længerevarende lændeproblematik.

Vi kan hjælpe dig videre, som har haft ondt i ryggen gennem længere tid, eller hvor der er brug for ekstra specielle kompetencer i forhold til udredning. Din egen læge kan henvise dig til en ULRUS, det koster dig ikke ekstra udover normal konsultationstakster. Hun/han scorer i samarbejde med dig et START-skema for at vurdere, om ULRUS er relevant for dig. Er du i tvivl, så tal med os eller din egen læge. Hos FYSIOLIFE er vi to fysioterapeuter som har denne ekstra uddannelse.

En løbestilsanalyse er relevant for dig som:

• Lige er startet op med løbetræning. Eller gerne vil i gang.
  • Er en rutineret løber der gerne vil forbedre sit løb – løbeteknik og økonomi.
  • Er eliteløber, hvor alt er afgørende også de helt små justeringer.
  • Bliver skadet og har været nødsaget til at reducere løbedosis.
  • Gerne vil kunne løbe mere ubesværet og få større komfort under løbeturen
  • Vil forebygge skader opstår og ønsker rådgivning om valg af indlægssåler eller løbesko.

Hos os kan du få vurderet din løbestil, så du kan optimere dit løb, eller have bedre komfort under og efter løbeturen.

Analysen foretager vi på klinikken, hvor vi har mulighed for at lave videooptagelser af dine fødder, knæ, hofter og hele kroppen fra forskellige vinkler. Vi vurderer og analyserer, hvordan du bevæger dig. Efterfølgende kommer vi med forslag til korrektioner samt rådgivning. Du kan have behov for at ændre dit træningsmønster, lave nogle ekstra øvelser eller sætte ind med anden specifik træning. Måske er der videre behov for en biomekanisk kropsanalyse, som vurderer på dine led og muskelstramninger i kroppen.

Har du gener i din krop, kan årsagen være, at du mangler muskulær kontrol og balance. Fysio-Pilates har fokus på at øge din muskulære stabilitet, styrke, kontrol, bevægelighed og kvalitet i bevægelserne.

Fysiopilates gør at du bliver fysisk stærkere i de rigtige stabiliserende muskler og dermed kan mindske belastninger på kroppen. Der er samtidig en del fokus på aktivering og afslapning af bækkenbunden. Alle kan være med, da det er en skånsom træningsform som primært foregår liggende.

Dette træningstilbud passer rigtig godt til klienter med reumatologiske sygdomme. Så har du eventuelt en vederlagsfri henvisning og en reumatologisk lidelse kunne denne træningsform også være noget for dig. Ring og hør nærmere.

Optapening og kinesiotapening er en mulighed for at lindre hævelser, smerter og andre gener i kortere perioder. Det kan eksempelvis være efter en akut skade i foden, hvor du efterfølgende oplever problemer med ekstra hævelse og evt. kan have svært ved at støtte på foden. Din nakke eller skulder kan ligeledes, i en kortere periode, have brug for en let støtte til smerterne er aftaget. Her kan optapening være en løsning.

Har du haft gentagne vridtraumer i eks. fod og knæ kan tapening også være en løsning for at hjælpe i den videre genoptræning.