Din knogleskøre træning

Har du osteoporose, knogleskørhed eller afkalkede knogler – kært barn har mange navne?

Ifølge tal fra Sundhedsstyrelsen lever op til 500.000 danskere med osteoporose uden at vide det.  Der er ikke smerter forbundet med at have osteoporose, før der kommer et evt. brud/sammenfald af en eller flere knogler.

Omtrent 3 % af den danske befolkning er identificeret med osteoporose med den højeste forekomst blandt kvinder og ældre. Specielt efter menopausen ses der en udvikling

For at diagnosticere om man har osteoporose, kan din læge henvise dig til en scanning, hvor der måles T-score i lænd og hofter. Ligger din T-score på minus 2,5 eller derunder har du osteoporose. Fysioterapeuter er ikke involverede i selve diagnostikken ved udredning af osteoporose, men har viden til at vejlede i rette øvelser alt efter hvordan din knoglestatus er.

Hvis du har osteoporose er behandlingen medicin, kost og træning.Fysisk træning har positiv effekt på din knoglemasse. Med målrettet træning kan du fremme din knoglestyrke, og mindske risikoen for at du falder. Hermed mindsker du din risiko for brud på dine knogler.Med den rette vejledning kan du træne sikkert og med de rette hensyn giver fysisk aktivitet mindre risiko for fraktur.

Der skelnes mellem osteoporose med eller uden sammenfald/brud og der kigges på dit T-score-resultatet, når vi laver træningsprogram til dig.

Det er muligt at få individuel vejledning eller komme til holdtræning for osteoporose ramte, hvor der tages særlige hensyn.

I træningen er der fokus på din styrke, stabilitet, mobilitet og balance.

Vores fysioterapeuter har ekstra viden omkring osteoporose og træning, som kommer dig til gode.

Hold: Onsdag kl. 9.30-10.30, Anette Lundgaard

Medbring gerne tøj du kan bevæge dig i, lagen eller to håndklæder samt indendørssko.